tisdag 3 mars 2015

4 days and counting...

Solens strålar kämpar sig ständigt igenom molnens envisa enade front om dagarna. Men trots att temperaturmätaren kämpar för att hålla sig över noll-strecket så förnimmer man en viss känsla av år varje gång strålarna jagar bort ett moln och smeker kinden. Aldrig har våren varit så efterlängtad av en vintermänniska som jag. Trots min förkärlek till gnistrande kristaller och knarrande skosulor i vitaste snö så är längtan efter värme stor. Vintern här nere bjuder ju för övrigt sällan eller aldrig upp till sådana förnäma upplevelser utan grått, rått och vått är tre rimmande ord som beskriver tillvaron alltför väl på en skånsk vinter.
Dock ska vi ju göra en sista anhalt i vinterns esse och få uppleva snö ännu en gång då vi beger oss till vårt livs utmaning och upplevelse; Vasaloppet.
Väntan har varit lång och träningen komplett. Nu ligger bara det roligaste framför oss och nerverna driver oss sakta men säkert mot starten i Sälen på söndag morgon. Tillsammans med 15 000 andra ger vi oss då ut på världens tuffaste och längsta skidlopp och för min del tänker jag njuta av varenda minut. Trots att medvetenheten om att det blir tufft naturligtvis finns närvarande så är jag en person som inte räds av detta, snarare tvärtom. Det finns nog ingenting som driver mig så mycket som något som sägs vara tufft eller utmanande. Ju större utmaning, desto bättre för mig. Och när det kommer till att maxa kroppen är jag närmast beroende av att ta mig an utmaningen. Jag har en stor förkärlek till att känna kroppen arbeta, att känna musklerna bränna, att känna flåset öka och ta ut mig totalt. Det finns ingen bättre känsla än att få vara 100 % utpumpad efter träning exempelvis.
När mjölksyran tar vid och psyket velar så är det precis som att jag går in i en tredje växel och drivs ännu mer framåt. Först en viss tvekan naturligtvis, hjärnan har ju en förmåga att försöka ta över kroppen ibland, men oftast vinner kroppen till slut ändå. Misslyckas finns inte i min vokabulär och har jag gett mig in i något så ser jag till att avsluta det! Så jag är mer än redo att få maxa kroppen på söndag, att ta ut mig totalt och se till att glida över mållinjen i Mora med huvudet högt och en stolthet utöver någon jag tidigare upplevt!

Klicka på videon och få en ordentlig inspirationskick!

Video från Youtube

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar