torsdag 22 januari 2015

Solens första värmande strålar

När man som jag har ett jobb som innebär både kontorstid och tid utomhus gäller det att kunna se till alla årstiders och väders tjusning. Jag har ju dock min speciella favoritårstid och det är också den som nu står och knackar ivrigt på dörren.
Kontorstid innebär lång dag inomhus. Därför innebär lunchtid en snabb visit utomhus för att känna solens strålar mot kinden och fylla lungorna med energirik frisk luft.
När jag precis stack ut huvudet utanför dörren kunde jag med glädje känna solens härliga strålar ge en liten värmande känsla mot ansiktet. Och första värmen är ju alltid den bästa. Huden har legat i träda under de kalla vintermånaderna och trots att vi är kvar i dem så kändes de här strålarna uppmuntrande och lovande för huden. Den gråbleka vardagen blir allt lättare i takt med att ljuset stannar några minuter längre varje dag.
Med min kärlek till våren kommer även kärleken till vårens blomma nummer ett-tulpanen. På min födelsedag varje år när jag bodde hemma fick jag en alldeles speciell tulpan. En tulpan som alltid blommade antingen på min födelsedag eller strax innan. Vi hade en enda i trädgården av just denna sorten och det blev därför "min" blomma. Jag tror att det var med denna tradition, som mina fina föräldrar införde, som min kärlek till blomman väcktes. Därför, när nu solen värmde kinden ett tag idag, blir mitt begär efter att fylla hemmet med vackra tulpaner i pudriga färger allt mer påtagligt...

Bilder: Google

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar